امروزه خیلی از افراد شوق و اشتیاق سبقت گرفتن و با سرعت رانندگی کردن را دارند ولی از آنجا که خودرو های پرقدرت قیمت بسیار بالایی دارند این اشتیاق کم رنگ میشود. در این مقاله 6 راهکار بیان شده که می تواند نیاز شما را تا حدودی برطرف کند.
اکثر خودرو ها به طور طبیعی بعد چند سال کار قدرت خود را از دست می دهند و دیگر آن قدرت سابق را ندارند همچنین اعداد و ارقامی که کمپانی های خودروساز برای قدرت و توان خودرو خود  اعلام می کنند در شرایط ایده آل است و این اعداد برای قدرت بر روی فلایویل خودرو است نه سر چرخ. معمولا 10  الی 15 درصد از آن قدرت کاسته میشود تا به چرخ برسد این در مورد خودروهای با تکنولوژی چند سال اخیر است و در مورد خودرو های قدیمی این بازه به 20  الی 25   درصد می رسد. به طور مثال خودرو پارس سال با پیشرانه XU7/JP/L3 با حجم دقیق 1761 سی سی به گفته خودرو ساز قدرتی برابر 100 اسب بخار و 153 نیوتن متر گشتاور دارد، در صورتی که این اعداد بر روی چرخ این خودرو برابر 70 الی75 اسب بخار و 124 الی 130 نیوتن متر گشتاور دارد.

6 راه برای های افزایش قدرت موتور خودرو

1. هدرز (Headers)

هدرز چیست؟ هدرز در واقع منیفولد خروجی دود از محفظه احتراق است که از جنس آلومینیوم ساخته می شود و به علت طراحی خاص و بزرگتر بودن نسبت به منیفولد فابریک، دود حاصل از احتراق را بهتر و بیشتر تخلیه می کند منیفولد دود فابریک خودرو از جنس چدن است و طراحی ساده تری دارد.

هدرز

هدرز 4 به 1

منیفولد دود فابریک خودرو

منیفولد دود چدنی فابریک خودرو

 

هدرزها در پیشرانه های 4 سیلندر معمولا به 2 شکل هستند. یک شکل با خروجی 4 به 1 هستند که 4 خروجی دود به 1 شاخه وصل می شوند و بیشتر در شتاب ثانویه خودرو اثر می گذارد و شکل دیگر با خروجی 4 به 2 دیده میشود به ترتیب که 4 خروجی دود به 2 شاخه وصل می شوند و در آخر 1 شاخه می شوند و در شتاب اولیه عملکرد فوق العاده ای دارند. در انتخاب  هدرز به شدت دقت کنید چرا که کیفیت جوشکاری بر روی هدرز بسیار حائز اهمیت است.

هدرز 4 به 2

هدرز 4 به 2

هدرز 4 به 2

هدرز 4 به 1

هدرز 4 به 1

هدرز 4 به 1

2. افرایش نسبت تراکم(Compression ratio)

نسبت تراکم در پیشرانه های مختلف متفاوت است و به معنی نسبت مجموع حجم سیلندر و محفظه احتراق به حجم سیلندر است.

نسبت تراکم

همانطور که در تصویر رابطه نسبت تراکم را می بینید میتوان با کوچک کردن مقدار v1 ، این نسبت را افزایش داد. تغییر حجم سیلندر عمل شدنی است ولی به صرفه ای نمی باشد و اکثرا محفظه احتراق را کوچک می کنند که با تعویض پیستون انجام میشود یا با عمل کف تراشی سر سیلندر صورت می گیرد.

افزایش این نسبت معمولا با استفاده از پیستون های به اصطلاح کله قندی و پیستون های تخت صورت میگیرد که پیستون های کله قندی در پیشرانه های 16 سوپاپ و پیستون تخت در پیشرانه های 8 سوپاپ بکار گرفته میشود که علت آن در جایگاه سوپاپ ها و باز و بسته شدن آنها است.

پیستون کله قندی

پیستون کله قندی (NFU) مناسب برای خودروهای 16 سوپاپ

 

پیستون تخت

پیستون تخت مناسب برای خودروهای 8 سوپاپ

 

3. کیت مکش/ فیلتر اسپرت ( Intake kit)

کیت مکش یا فیلترهای اسپرت به دلیل کیفیت ساخت، عمل فیلترینگ را بهتر از فیلتر های سلولزی فابریک خودرو انجام می دهند. فقط به خاطر داشته باشید که این کیت ها و فیلترها  قیمت بالایی دارند که بهترین برند در این حوزه K&N است. برای اطلاعات بیشتر در مورد فیلترها به مقاله فیلترهای k&n مراجعه کنید.

کیت مکش

کیت مکش

4. پورت و پولیش سر سیلندر (Port & Polish)

در این روش راه گاه های ورودی هوا بر روی سر سیلندر را تراش می دهند و آن را بازتر می کنند. از آنجایی که پیشرانه خودرو خود مکش هست با این عمل فشار هوای ورودی به محفظه احتراق بیشتر می شود و اکسیژن بیشتری وارد محفظه احتراق می شود.

 

پورت و پولیش

 

5. شمع (Spark plugs)

شمع ها اهمیت بسزایی در قدرت خروجی پیشرانه خودرو دارد بخصوص در دمای بالا و کیفیت جرقه. معمولا شمع های فابریک خودرو از جنس پلاتینیومی هستند این جنس شمع ها مقاومت بالایی به خوردگی دارند و پلاتینیوم کمترین واکنش پذیری را در بین فلزات دارد. ولی شمع های ایریدیومی معروف به سوزنی عملکرد بهتری دارند چرا که با استفاده از ایریدیوم الکترود شمع نازک تر شده و در نتیجه قابلیت اشتعال پذیری افزایش می یابد و در دما های بالا کیفیت جرقه افت نمی کند. ناگفته نماند که قیمت شمع های ایریدیومی بیشتر از پلاتینی می باشد. البته شمع های سوزنی برای هر خودرویی عملکرد خوبی ندارند از جمله خانواده رنو که حتما باید از شمع های فابریک استفاده شود ولی در خانواده پژو این طور نیست و شمع های سوزنی بخوبی عمل می کنند. حواستان باشد که شمع های سوزنی باید به همراه وایرهای اسپرت و با کیفیت استفاده گردد در غیر این صورت وایرها خواهند سوخت. این مشکل بیشتر برای خودروهایی با تکنولوژی قدیمی اتفاق خواهد افتاد.

شمع ایریدیوم (سوزنی) برند بوش

شمع سوزنی ایریدیوم

6. ریمپ ایسیو ( Remap ecu)

موارد بالا با این راهکار تکمیل می شوند و به عملکرد بهینه می رسند. ریمپ اگر بصورت اصولی صورت گیرد نه تنها ضرری ندارد بلکه فایده هم دارد که بسته به تجربه اپراتور و نیاز مشتری میتواند متفاوت باشد، برخی افراد دغدغه مصرف سوخت دارند که با ریمپ کردن این دغدغه برطرف می شود یا افرادی برای افزایش قدرت ریمپ را انتخاب می کنند. از طرفی ریمپ کردن در این روزها خیلی طرفدار دارد و این استقبال افراد سودجو را به فکر فرو برده و این افراد با دریافت هزینه کم اقدام به ریمپ ایسیو   می کنند که هیچ علمی از آن ندارند و به پیشرانه خودرو آسیب جدی وارد می کنند خصوصا اگر خودرو توربو هم باشد.

 

ریمپ