کیت واتر متانول یا (Water/Mehtanol Injection Kit)، نوعی سیستم خنک کننده است که با پاشش آب مقطر و متانول، دمای هوای ورودی را کاهش می دهد که در خودروهای پر خوران (سوپر شارژر، توربو شارژر و نایتروس) بسیار مهم و کاربردی است. در ادامه مقاله به شما می گوییم که چرا واتر متانول اینجکشن کیت تاثیر بسیار مهمی در سیستم سوخت رسانی خودرو ها دارد. پس با ما همراه باشید.

 

علت استفاده از کیت واتر متانول چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که چرا در خودروهای دارای توربو از کیت واتر متانول اینجکشن استفاده می شود. از آنجا که در خودروهای توربو به دلیل کارکرد با دور بالای توربو؛ دمای هوای ورودی بالا می رود که دو مشکل پدید می آید:

1.کاهش چگالی اکسیژن که در واقع مقدار اکسیژن در واحد حجم کم می شود.

2.هوای داغ، احتمال ایجاد ناک (پیش سوزی) در پیشرانه را بالا می برد. ( چون پیستون هوا را فشرده کرده و دما در محفظه بالا می رود و به دلیل پایین بودن اکتان سوخت در ایران، ناک صورت میگیرد)

شاید به نظر برسد که تزریق آب مقطر و متانول به محفظه احتراق و رسیدن به سر پیستون امکان دارد به علت شوک حرارتی پیستون را بشکند، یا شاتون را کج نماید. اما اینطور نیست اگر مقدار آب تزریقی کنترل شده باشد و مورد نیاز پیشرانه باشد این اتفاق نمی افتد.

بهتر است بدانید که ناک تاثیر مخربی بر روی قسمت پیشرانه خودرو می گذارد و می تواند به مرور زمان شاتون پیستون را کج کند. اگر نمی دانید که ناک چیست و چطور می تواند باعث خرابی پیستون ها شود، عجله نکنید. در قسمت بعدی راجع به این موضوع به صورت کامل توضیح می دهیم.

ما در ویدیوی زیر در مورد عملکرد سیستم واتر متانول و نحوه عملکرد اون توضیح دادیم که می توانید با قند شکن مشاهده کنید.

ناک چیست و چگونه به پیشرانه آسیب میزند؟

ناک به معنی ضربه زدن است که با پیش سوزی سوخت اتفاق می افتد یعنی قبل از اینکه پیستون کامل بالا بیاید سوخت منفجر می شود و پیستون را به پایین هل می دهد. دو مورد بر ناک خودرو اثر گذار است اول دمای هوای ورودی و دومی کیفیت سوخت است که با اکتان سنجیده می شود.

احتراق ناقص

تفاوت احتراق طبیعی و احتراق ناقص

از آنجا که با بالا آمدن پیستون هوا و سوخت فشرده می شوند، پس دما بالا می رود. با ورود هوای ورودی گرم از توربو، دما بیشتر میشود. در این وضعیت سوخت اکتان پایینی داشته باشد، مخلوط هوا و سوخت خود به خود بدون جرقه شمع منفجر میشود و پیستون که هنوز کامل بالا نیامده را محکم به پایین هل می دهد. همانند چکشی محکم بر سر پیستون ضربه میزند. در صورتی که ناک در موتور خودرو زیاد باشد موجب شکستگی پیستون و یا خم شدن شاتون می گردد. شکستگی پیستون و شاتون موجب خط افتادن جداره داخلی سیلندر موتور می شود. در صورتی که موتور خودرو از نوع بوش تر (Wet liner) باشد شکستگی بوش سیلندر را به همراه دارد. برای اینکه بیشتر بدانید ناک چیست این مقاله رو مطالعه کنید.

ناک زدن موتور

شاتون خم شده

کج شدن شاتون پیستون

شاید برای شما سوال باشد که اکتان سوخت چه تاثیری روی ناک دارد؟. باید بگوییم که :

اکتان، نسبت سوخت و تجزیه شدن برای احتراق است. به بیان ساده تر میتوان گفت: مقاومت سوخت در برابر خود اشتعالی است، که هر چه بیشتر باشد آن سوخت کیفیت بالاتری دارد.

برای مثال: سوختی که اکتان بالاتری دارد، به همان نسبت مقاومت بیشتری در برابر خود اشتعالی دارد. به همین دلیل استفاده از سوخت های با اکتان بالا، احتمال ایجاد ناک در سیستم پیشرانه را کمتر می کند.

 

اجزای کیت واتر متانول

استفاده از کیت واتر متانول در خودروهای توربو شارژر می تواند از ایجاد ناک جلوگیری کند. به خصوص در فصل گرم تابستان که هوا بسیار گرم است. در این قسمت شما را با اجزای تشکیل دهنده Water/Mehtanol Injection Kit آشنا می کنیم.

  • یک منبع برای آب و متانول
  • یک پمپ 200 psi (پوند بر اینچ مربع): این پمپ مخلوط آب و متانول را با فشار بالا تزریق کند.
  • یک دسته سیم برای خودروهایی که تنفس طبیعی دارند و از مپ سنسور برای بوست توربو استفاده نمی کنند.
  • انژکتور که در 3 مدل 250cc و 500cc و 750cc است: نوع انژکتور طبق جدول استاندارد و بر اساس حجم، نوع و قدرت موتور توربو انتخاب می شود.
  • کنترلر کیت : با استفاده از کنترلر میتوان بازه کارکرد کیت را تنظیم کرد.

انتخاب نازل بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که اگر کوچک انتخاب شود پاسخگوی هوای ورودی خودرو نخواهد بود و اگر بزرگ انتخاب شود تعادل سوخت و هوا در محفظه احتراق بهم می ریزد. اگر خودرو توربو باشد یک مپ سنسور در منیفولد هوا نصب می گردد که فشار هوای ایجاد شده‌ی توربو را تشخیص دهد. اگر خودرو تنفس طبیعی داشته باشد، میتوان از دور موتور و یا سنسور پدال گاز متوجه فشار هوا شد.

 

انژکتور قبل از دریچه گاز نصب می گردد و مقدار پاشش این کیت بصورت نمودار خطی عمل کرده که این مورد کار را برای تیونینگ کاران راحت میکند. این انژکتورها، آب و متانول را با فشار زیاد و بصورت اتمیزه (پودری) پاشش میکنند. ذرات آب و متانول دمای هوای ورودی را گرفته و بخار می شوند. با این کار دمای هوای ورودی به شدت کاهش می یابد (تا 35 درجه سانتی گراد). در نتیجه هوا؛ چگال تر و پر اکسیژن تر می شود و سوختن بهتری در محفظه ی احتراق خواهیم داشت.

کیت واتر-متانول یک ایده جالب است که از جنگنده های جنگ جهانی دوم گرفته شده است.

کیت واتر متانول

اجزا یک کیت واتر-متانول

چرا متانول در سیستم واتر-متانول استفاده می شود!

شاید برای شما سوال باشد که چرا از متانول در این کیت استفاده می شود؟؟ پاسخ ساده است:

جلوگیری از یخ زدگی آب مقطر در فصل سرما. همچنین خود متانول یک سوخت خنک و پاک است.

علاوه بر این ها، آب نیز قابلیت پاک کنندگی تاج پیستون را از دوده های کربن دارد.