رینگ اسپرت

امروزه اکثر خودرو سازان دنیا خودروهای خود را با رینگ اسپرت تولید و عرضه می کنند، رینگ اسپرت به دلیل زیبایی می تواند مشتری پسند باشد و مشتری را شیفته خود کند. ولی این مورد در خودروهای قدیمی وجود ندارد یا در برخی از خودرو سازان بصورت آپشن لحاظ شده است. در این مقاله مطالب و نکات موثر در انتخاب یک رینگ اسپرت ذکر شده است تا خودتان رینگ مناسب خودرو خود را انتخاب کنید.

رینگ فولادی

نمونه ای از رینگ فولادی

رینگ اسپرت آلومینیومی

نمونه ای از رینگ اسپرت آلومینیومی

تفاوت رینگ آلومینیومی با فولادی

اولین تفاوت در نوع آلیاژ است که رینگ های اسپرت از آلیاژ آلومینیم هستند و رینگ های معمولی از آلیاژ فولاد هستند.
رینگ های آلومینیومی سبک تر از رینگ های فولادی هستند و فشار کمتری به سیستم جلوبندی خودرو وارد میکند و از طرفی مقاومت بیشتری در برابر ضربه نسبت به رینگ های فولادی دارند ولی در ضربات خرد شده و می شکند در صورتی که رینگ های فولادی در مواجه با نیرو خم شده و نمی شکند. رینگهای فولادی در بلند مدت دچار زنگ زدگی می شوند و از بالانس خارج می شوند. این امری طبیعی است چرا که آلیاژ فولاد مستعد اکسید شدن است.

مقایسه رینگ اسپرت و فولادی

مقایسه رینگ اسپرت و فولادی

رینگ اسپرت بهتر است یا معمولی      

قطعا برتری با رینگ های اسپرت است به دلیل آلیاژ مقاوم تر و سبک تر، عدم زنگ زدگی، شکل پذیرتر و زیباتر انتخاب اول خودرو ساز و یا مالکین خودرو است.

راهنمای انتخاب رینگ اسپرت

تاثیر رینگ اسپرت بر سرعت و ترمز گیری خودرو

ابتدا باید اندازه و مشخصات رینگ و تایر فعلی بر خودرو را بدانید تا اندازه رینگ اسپرت نیز همان اندازه باشد.
بیشتر یا کمتر بودن اندازه رینگ اسپرت  و تایر در سرعت نهایی موثر است اگر بزرگتر باشد شتاب خودرو کم شده و سرعت نهایی بیشتر می گردد ولی نمایشگر سرعت خودرو کمتر نشان می دهد. و اگر اندازه چرخ کوچکتر باشد عکس این قضیه اتفاق می افتد.

مشخصات تایر

از کجا بفهمیم اندازه چرخ چقدر است؟

بر روی همه تایر ها بصورت برجسته نکاتی حک شده است از جمله اندازه چرخ، حداکثر سرعت تایر، تحمل وزن و ……..

عدد اول پهنای تایر است که به میلیمتر بیان شده، عدد دوم  فاق تایر است که بر حسب درصدی از پهنای تایر بیان می شود ، واژه R  به معنی رادیال یعنی نوع ساخت تایر است که از چند لایه و در میان لایه از سیم های فلزی استفاده شده ( در قدیم ساخت تایر با تکنولوژی بایاس ساخته می شد که بجای فلز از نخ های ضخیم استفاده می کردند). عدد آخر قطر رینگ است که به اینچ بیان می شود. شما می توانید با مراجعه به سایت «ماشین حساب تایر» به راحتی اندازه 2 چرخ را مقایسه کنید.

اندازه تایر

برای چرخ خودرو 405 که از اندازه 185/65/14 استفاده شده محیط چرخ برابر 187.17 cm میشود یعنی اگر چرخ یک دور کامل بچرخد به اندازه  187 cm روی زمین مسافت طی می شود.

حواستان باشد اگر خودروی شما داری سیستم ترمز ABS  و EBD می باشد حتما باید اندازه چرخ در بعد از تعویض رینگ و تایر برابر باشد و غیر اینصورت در سیستم ترمز اختلال ایجاد می شود. در برخی از خودرو ها در ECU  امکان تغییر اندازه چرخ وجود دارد و شما باید آن اندازه را برای خرید رینگ و تایر انتخاب کنید تا در سایر سیستم ها ( نمایشگر سرعت و ترمز ها) مشکل بوجود نیایید.

آفست رینگ چیست؟

به فاصله مرکز رینگ تا جایی که رینگ به دیسک پیچ می شود، آفست رینگ اطلاق می شود که اگر جای پیچ ها در مرکز باشد آفست صفر است و اگر جای پیج به سمت بیرون گلگیر نزدیک شود آفست مثبت است و اگر جای پیچ به سمت داخل گلگیر باشد آفست منفی است. در خودروهای سواری آفست مثبت است به دلیل آنکه چرخ داخل گلگیر برود و از گلگیر بیرون نزند. آفست در رینگ های مختلف متفاوت است ولی معمولا در حدود 20 تا 30 متغییر است.

آفست رینگ

انواع آفست رینگ

نکته دیگر در هنگام خرید اندازه جای پیچ هست که به فاصله پیچ تا مرکز رینگ محدود می شود. برای خودروهای داخلی جای پیچ 108 برای خانواده پژو و ایران خودرو، جای پیچ 100 برای تیبا، ریو،  زانتیا ،ساینا و جای پیچ 114 برای پراید، ورنا، آوانته،ام وی ام

اسپیسر چیست ؟

قطعه ای آلومینیومی که رابط دیسک چرخ با رینگ است که بسته  به نوع خودرو و سلیقه فرد می تواند فاصله ای از 3 تا 65 میلیمتر ایجاد کند.

اسپیسر
کاربرد اسپیسر در جایی است که شما رینگی خریده اید که 5 جای پیچ دارد ولی دیسک چرخ شما دارای 4 پیچ در این مواقع از اسپیسر استفاده می شود ( دقت کنید اسپیسر قطعه ای مهم است که با خرابی آن، خسارات جانی و مالی به همراه است) و یا در خودروهایی که چرخ به مقدار قابل توجهی در گلگیر قرار دارد و از زیبایی خودرو را می کاهد خودرویی  مثل پژو  2008 از این جمله خودروها است.

تفاوت نصب اسپیسر

تفاوت قبل و بعد نصب اسپیسر

پیامدهای انتخاب نادرست رینگ اسپرت

اگر اندازه رینگ و لاستیک به درستی انتخاب نشود عواقب زیان باری به همراه دارد از جمله فرسایش شدید جلوبندی، کوبش های شدید اتاق خودرو، استهلاک فنر و کمک فنر خودرو، برخورد رینگ و لاستیک به گلگیر یا برخورد به جدول به هنگام پارک کردن.

چند نکته در هنگام انتخاب کردن رینگ و لاستیک

1.اگر قصد دارید تایری با پهنا بیشتری بخرید در نظر داشته باشید که تایر با پهنا بیشتر سفت شدن فرمان، سر خوردن در زمین های خیس و یخی (به دلیل افزایش پهنا وزن خودرو فشار کمتری به سطح آسفالت آورده و احتمال سر خوردن بیشتر است) به همراه دارد و اینکه ناهمواری های سطح آسفالت را بیشتر احساس می کنید و از طرفی زیبایی و فرمان پذیری بهتری در پیچ های جاده دارد.
هرگز تایر پهن را بر روی رینگ فولادی فابریک نیندازید به این دلیل که اگر پهنا تایر خریداری شده  205 میلی متر باشد از رینگ خیلی پهن تر است و تایر افتادگی دارد چرا که پهنا رینگ فابریک فولادی 5.5 اینچ است یعنی 14سانتیمتر و تایر به اندازه 6.5 سانتی متر از رینگ بیرون می افتد و نمای ظاهری ناخوشایندی دارد در صورتی که اکثرا رینگ های اسپرت عرض رینگ درحدود 6 یا 6.5 اینچ است و تایر پهن به خوبی بر رینگ سوار می شود.

تایر پهن

افتادگی تایر بر رینگی با پهنا کم

بهترین مارک رینگ اسپرت

از آنجایی که رینگ اسپرت قطعه ای گران و مهم در خودرو بشمار می رود حتما از برند های معتبر و با اندازه مناسب خریداری کنید تا بروز مشکل و آسیبی به خودرو جلوگیری شود. از برند های معتبر می توان به OZ ، BBS اشاره کرد و یا می توانید با هزینه کمتر از طریق وبسایت آپکو رینگ های ایران خودرویی خریداری کنید.

رینگ اسپرت ایران خودرو

رینگ اسپرت مدل رونال 5 پر

رینگ اسپرت برند bbs

رینگ اسپرت برند bbs

رینگ اسپرت oz

رینگ اسپرت oz