رادیاتور یکی از مهمترین قطعه ها در سیستم خنک کاری است و سیالی که در آن می ریزیم از این جهت حائز اهمیت است که بتواند گرمای تولیدی موتور  را کنترل نماید، پس انتخاب یک آب رادیاتور ایده آل دشوار است. اگر نتوانیم یک آب رادیاتور مناسب انتخاب کنیم به موتور خودرو خود آسیب وارد کرده ایم. آب رادیاتور نامناسب توانایی تبادل دمایی را نداشته و موجب جوش آوردن و داغ کردن موتور می شود که با سوختن واشر سر سیلندر و مخلوط شدن آب رادیاتور با روغن موتور همراه است. با سوختن واشر سر سیلندر هزینه بسیار سنگینی به مالک خودرو تحمیل میشود مخصوصا موتورهای گروه خانواده پژو-سیتروئن که دمای مطلوب کارکرد موتورشان بالاست و این مورد بیشتر به چشم می خورد.

در این مقاله به شما کمک می کنیم تا در انتخاب آب رادیاتور مناسب برای خودرو خود با دقت بیشتری عمل کنید.

آب رادیاتور چیست؟

آب رادیاتور سیالی است که درون رادیاتور خودرو ریخته تا با گردش در سیستم خنک کننده مانع از داغ کردن قطعات موتور خودرو شود.

چرا موتور خودرو نیاز به رادیاتور دارد؟

از آنجایی که موتور خودرو داری 4 سیکل زمانی می باشد یکی از سیکل ها مربوط به احتراق می شود که با سوختن بنزین همراه است این انفجار تولید انرژی و گرما می کند. گرمای این احتراق به وسیله انتقال همرفتی به سایر قطعات خودرو منتقل می شود. اگر این گرما کنترل نشود منجر به داغ کردن قطعات و تغییر شکل جزئی در آنان میشود که منجر به تاب برداشتن سر سیلندر و حتی بلوکه سیلندر، سوختن  واشر سر سیلندر و مخلوط شدن آب رادیاتور با روغن موتور و چسبیدن پیستون به جداره سیلندر موتور میشود.

سیکل 4 زمانه موتور

نقش و عملکرد رادیاتور چیست؟

خودرو سازان رادیاتور را در خودرو تعبیه کرده تا بتوان گرمای تولیدی موتور خودرو را کنترل کند.

عملکرد رادیاتور به این شکل است که با استارت زدن خودرو و روشن شدن آن، واتر پمپ که با یک پولی به تسمه تایمینگ (در برخی موتورها به تسمه دینام متصل می باشد)متصل است،سیال خنک کننده را از رادیاتور به داخل بلوکه موتور و بعد آن به سر سیلندر پمپ می کند.سیال آن قدر در این 2 قطعه می ماند تا دمای بالا رود و سیال گرم شود تا به دمای ترموستات که در سر سیلندر تعبیه شده برسد.ترموستات عمل کرده و باز شده و سیال با دما بالا وارد رادیاتور می شود و با نیرو جاذبه زمین به قسمت پایین رادیاتور منتقل می شود. رادیاتور را در جلو خودرو قرار دارد  تا با حرکت کردن خودرو و برخورد هوا خنک با شبکه های رادیاتور موجب سرد شدن سیال شود. ناگفته نماند که برای زودتر و سردتر کردن سیال گرم از 2 عدد فن نیز استفاده می گردد.

شمای کارکرد رادیاتور

 

انواع آب رادیاتور

این مورد انواع مختلفی دارد برخی از مالکین خودرو از آب شهری استفاده می کنند که قاتل قطعات موتور خودرو می باشد یا آب مقطر با ضدیخ (ضدیخ صرفا دمای انجماد سیال را بالاتر برده تا در فصول سرد یا مناطق سردسیر مانع یخ زدگی شود.ناگفته نماند که کمی هم قابلیت ضد جوش دارد)
استفاده از آب مقطر به تنهایی ضرری ندارد ولی بدلیل نداشتن ترکیبات ضد خوردگی و ضد جوش و ضد رسوب توصیه نمی شود.

تفاوت آب رادیاتور سبز و سفید

رنگ سبز را معمولا به این دلیل به آب رادیاتور اضافه می کنند که اگر سیستم خنک کننده دارای نشتی بود محل نشتی به راحتی مشخص شود و اقدام به رفع نشتی نمود. البته رنگ نهایی محصول میتواند به سلیقه تولید کننده متفاوت باشد.            برخی از تولید کنندگان نیز آب مقطر خالص را بدون ترکیبات ضد خوردگی و ضد جوش را با نام سوپر آب رادیاتور به فروش می‌رسانند.

بهترین آب رادیاتور چیست

از آنجایی خورندگی یک سیال به میزان ناخالصی آن و دما و فشار و شدت جریان آن سیال بستگی دارد آب رادیاتوری مناسب است که در عین خنک کنندگی موجب خوردگی قطعات نشود و مانع رسوب گذاری شود. بهترین سیال مخلوطی از آب رادیاتور با ضدیخ است حتی  در فصول گرم و مناطق گرمسیر.

نحوه تعویض آب رادیاتور خودرو چگونه است

بهتر است آب رادیاتور را هر سال تعویض کنید به این دلیل که آب رادیاتور به مدت یکسال تحت فشار بوده و مرتبا تنش گرمایی را متحمل شده است و کارایی سابق را ندارد و امکان دارد به واترپمپ آسیب وارد کند.

در تعویض آب رادیاتور نکاتی وجود دارد

1.تخلیه صحیح آب رادیاتور
اکثر افراد فقط پیج پایین رادیاتور را باز کرده و منتظر تخلیه شدن آب رادیاتور می شوند و سپس اقدام به ریختن آب رادیاتور جدید می کنند که اشتباه است به این علت که هنوز آب موجود در بلوکه سیلندر و رادیاتور بخاری تخلیه نشده برای این کار باید بعد خالی شدن آب از رادیاتور به مدت 10 الی 15 ثانیه خودرو را استارت زده و روشن بماند تا آب باقیمانده تخلیه شود حواستان باشد که این زمان بیشتر نشود.

2.هواگیری

در خانواده پژو و ایران خودرو در سیستم خنک کننده پیچ های هواگیری داریم 1.پیچ هواگیری ترموستات 2.پیچ هواگیری بلوکه موتور

پیج هواگیری پژو

پیچ های هواگیری موتور xu7

بعد از تخلیه کامل آب رادیاتور اقدام به ریختن آب رادیاتور می کنیم و هنگامی که رادیاتور پر شد 2 پیچ هواگیری را باز می کنیم (بهتر است برای عدم هدر رفتن آب رادیاتور شلنگهایی را از پیچ ها به سر رادیاتور وصل کنیم ) و خودرو را استارت می زنیم تا آب رادیاتور گردش کند هنگامی که دیگر جریان آب یکنواخت شد و هوایی مشاهده نکردیم اقدام به بستن پیچ ها می کنیم.
منبع انبساط این خودرو رو به رادیاتور وصل است و خود دارای نشانگر max و min دارد پس زیاد منیع انبساط را پر نکنید.

منبع انبساط پژو

منبع انبساط پژو

هواگیری در محصولات سایپا چگونه است

در خانواده سایپا کار آسان تر است و دیگر پیچ هواگیری نداریم و هواگیری بصورت خودکار توسط منبع انبساط صورت می گیرد.(این مورد در موتور tu3 یا موتور 206 تیپ دو نیز صادق است). مراحل تخلیه آب رادیاتور همانند بالاست فقط تفاوت در بعد از پر کردن رادیاتور است که بقیه آب رادیاتور را در منبع انبساط تا خط max ریخته و خودرو را استارت زده تا هوا از سیستم خارج شود. بعد از کار کردن خودرو و خاموش کردن آن  بعد چندین ساعت سیستم خنک کننده سرد شده و باید سطح آب رادیاتور در منبع انبساط را بررسی کرده و در صورت کم شدن آنرا جبران کنید.

منبع انبساط پراید

منبع انبساط پراید

نکته: قبل باز کردن درب منبع انبساط، به جهت زائده روی درب دقت شود که در هنگام بستن اشتباه نشود.

توصیه های لازم

هیچوقت از آب لوله کشی شهری در رادیاتور استفاده نکنید.

از آنجایی که ضدیخ ها مخلوطی 50.50 از آب مقطر و اتیلن گلیکول هستند افزودن مجدد آب مقطر خالص توصیه نمی گردد چرا که موجب رقیق شدن اتیلن گلیکول و کاهش بازده دمایی ضدیخ می گردد.

استفاده از آب مقطر به تنهایی توصیه نمی شود به این علت که فاقد ترکیبات ضد خوردگی و ضد جوش است.