نوع و کیفیت تایر در همه خودروها از اهمیت زیادی برخوردار است مخصوصا در مواقعی که خودرو در شرایط محیطی نامناسب به سر می برد اعم از شرایط جوی تا شرایط جاده ای و …. پس انتخاب و نحوه استفاده از تایر می تواند تاثیر گذار باشد.

به طور کلی در یک تایر 4  فاکتور وجود دارد

1) سطح درگیری تایر (contact patch)

فرم گُل تایر شاید در نگاه اول یک شکل لوزی و مستطیل ساده یا برای زیبایی تایر به نظر برسد ولی این چنین نیست و برای طراحی آن محاسبات صورت گرفته و از تکنولوژی خاص برای ساخت آن استفاده می شود و برای این طراحی شده تا خودرو را در هر شرایطی به بهترین حالت مطلوب به سطح جاده نگه دارد.

به یک تایر در جهت های مختلف نیرو وارد می شود (شتاب گیری، ترمز گیری، پیچیدن)

از همین رو طراحی گل تایر در تحمل این نیرو ها حائز اهمیت است چرا که در هنگام پیچیدن بیشترین فشار به لبه بیرونی تایر می آید و معمولا هم این قسمت تایر از بلاک های ساده تر نسبت به لبه داخلی تایر طراحی می شود و اگر خودرو به هنگام پیچیدن به بیرون جاده هدایت شود اصطلاحا oversteer و اگر به داخل پیچ هدایت شود understeer اتفاق می افتد

در ترمز گیری هم عمق آج تایر تاثیر گذار است و با صاف شدن گل تایر و تغییر ماهیت فیزیکی آن عملکرد ترمز دست خوش تغییر می شود.

در عمل شتاب گیری خودرو گل تایر موثر خواهد بود و با تایر نامناسب شاهد بکس باد و در مواقعی هم شاهد چروک شدن دیواره تایر خواهیم بود.

پدیده هیدروپلنینگ چیست؟

سطح درگیری تایر با جاده از این لحاظ اهمیت دارد که در هنگام بارش باران یا برف بتواند به سرعت آب،برف و یا گل را از تایر خارج کند چرا که هنگامی که آب در تایر باقی بماند اصطلاحا پدیده هیدروپلنینگ رخ میدهد و تایر بر روی یک لایه از آب حرکت میکند نه بر روی سطح جاده پس موجب می شود راننده تسلط و کنترل مناسبی روی خودرو نداشته باشد.

2) آج تایر (Tire tread)

این فاکتور را نوع رانندگی و نوع بهروری خودرو مشخص می کند ولی بطور کلی به سه دسته متقارن (Symmetrical)، نامتقارن (Asymmetrical) و جهت دار (Directional) تقسیم شده اند.

در مورد این سه دسته در انتها مقاله توضیح داده شده!

انواع گل تایر

3) شکل دیواره تایر (پروفایل تایر)

پروفایل تایر در قدیم بصورت فاق بلند بود و با گذشت زمان و تکنولوژی جدید، امروزه فاق کوتاه یا اسپرتی را داریم. اگر شکل تایر را بصورت U باز ببینیم لایه های تایر از الیاف پلی استر یا لایه های سخت لاستیکی و سیم ساخته شده اند البته در برخی تایر ها هم تلفیقی از این 2 مورد خواهد بود و مهم است که دیواره تایر در هنگام پیچیدن تغییر شکل ندهد و یا حتی رینگ در دردیواره تایر لقی نداشته باشد و رینگ در دیواره تایر ثابت باشد.

4) مقاومت غلتشی (Rolling resistance)

این فاکتور بسته به استفاده ای که از تایر می شود متفاوت است و با تغییر نوع گًل تایر و پروفایل، مقاومت غلتشی هم تغییر می کند به طور مثال تایرهای اسلیک و سمی اسلیک (فرمول 1) چسبندگی بسیار بالای دارند و نیرو زیادی برای به حرکت در آوردن آن نیاز است و از طرفی با چسبندگی زیاد صدای تایر و مصرف سوخت هم بالا می رود و در مقابل در برخی از تایر خیابانی نوشته eco را میبینیم که مقاومت غلتشی به مقداری هست که خودرو مصرف سوخت بهینه ای داشته باشد و یا در خودروهای لوکس صدای تایر زیاد نباشد.

انواع گل لاستیک خودرو

گل متقارن

اکثر گل های چهار فصل از این مدل هستند و اگر یک خط فرضی را در وسط تایر در نظر بگیریم سمت چپ و راست تایر مشابه هم هستند و به همین دلیل در هنگام جابجایی دوره ای تایر خودرو، می توان این گونه تایرها را در سمت مخالف خودرو هم قرار داد. معمولا خودروهای خانوادگی و روزمره از این گونه تایرها استفاده می کنند. مزیت اینگونه تایرها این است که برایند کارایی خوبی دارند و می توان تا حدودی در شرایط بارندگی، گِل و برفی رانندگی نمود.

گل متقارن

گل نا متقارن

نسل جدید تایر هستند و بیشتر گل چهار فصل دارند و به دلیل جدید بودن و هزینه بالا در خودروهای گران قیمت قابل مشاهده است. این تایرها دو طرف چپ و راست آن متفاوت است و معمولا قسمت بلاک بیرونی تایر به دلیل فشار وارده در هنگام پیچیدن ساده تر و طراحی بزرگتری دارد و بلاک داخلی تایر،به دلیل خارج کردن باران و برف،طراحی با جزئیات و شلوغ تری دارد. این گل ها به دلیل نا متقارن بودن و طراحی متفاوت دو طرف تایر، نمی توان آنها را در سمت مخالف خودرو جا به جا کرد.

گل نا متقارن

گل جهت دار

این تایرها گل هایی شبیه 7 و 8 دارند که قابلیت هدایت آب در جاده ای بارانی به خارج از تایر را دارند و چسبندگی مناسبی را ایجاد می کنند. لازم به ذکر است که این دسته تایر هم دارای گل متقارن جهت دار و نا متقارن جهت دار می باشد.نحوه قرار گیری این تایرها خیلی مهمه و باید در جهت حرکت خودرو باشد ( بیشتر حرکت خودرو به سمت جلو می باشد) از این سو بر روی دیواره این تایرها یک فلش یا واژه rotation حک شده است و معمولا بدین صورت هست که نوک پیکان در گل تایر باید روی زمین بنشیند.

گل جهت دار

جهت تایر

جهت فلش نشان دهنده آن است که تایر باید در راستای آن جهت حرکت کند.

اگر این تایر بصورت عکس جاگذاری شود 2 اتفاق رخ می دهد

فرسودگی و خوردگی زودهنگام تایر به دلیل تکنولوزی ساخت آن و عملکرد ضعیف تایر در شرایط بارانی و برفی

اگر فرمان پذیری خودرو و سرعت گرفتن برای شما اولویت است از تایرهایی استفاده کنید که وسط گل تایر آن پُر باشد چرا که این گونه تایرها بهترین تماس را با سطح جاده ایجاد می کنند.

تایر مناسب سرعت

این قسمت در تایر موجب فرمان پذیری بهتر خودرو می شود.